PETER LANDERLOOS

MOBILITEIT – PARKEERBELEID

Peter Landerloos, bestuurder, kandidaat MOBILITEIT & PARKEERBELEID

“Als zaakvoerder van Hooch op de Grote Markt wil ik gaan voor een nuchtere kijk op besturen. Mijn visie op mobiliteit, zowel op korte als lange termijn, moet ervoor zorgen dat elke Truienaar zich veilig kan verplaatsen zonder onnodige frustraties. Een evenwichtige aanpak van mobiliteit zal bijdragen aan een verhoogd gevoel van geluk en tevredenheid onder de inwoners van Sint-Truiden.”

  • Plan van aanpak voor een vlotte doorstroming van het verkeer op de Grote Markt, Stayen, de Naamsevest en de Haspengouwlaan
  • Verkeersveiligheid verhogen op Europaplein en Naamsevest door eenvoudige ingrepen
  • Parkeerbeleid vereenvoudigen, goedkoper en efficiënter maken

Mensen ergeren zich aan de mobiliteit in onze stad. De doorstroming kan best vlotter en veiliger voor de weggebruikers. Op korte termijn wil FRIS! de mobiliteit opkrikken en de verkeersveiligheid verhogen. Op langere termijn zijn er grotere ingrepen nodig. Maar steeds met een gezond boerenverstand.

Op zeer korte termijn moet de doorstroming op de Grote Markt worden aangepakt door een duidelijke route aan te brengen op de grond. Een consequente en éénduidige verkeersstroom voor iedereen zorgt voor een vlotte doorgang. Hetzelfde principe wordt toegepast op het Europaplein. Met rode fluostroken is het voor elke weggebruiker duidelijk wie welke kant op moet. De aanpalende Naamsevest krijgt een herinrichting met een fietspad in dubbele rijrichting. De Luikerstraat en de Stapelstraat worden fietsstraten. Fietsers die de markt willen verlaten, gebruiken richting zuid enkel de Zoutstraat (in plaats van nu de Stapelstraat) en richting noord enkel de Naamsevest (die dan een pak veiliger zal zijn).

Voor voetgangers moeten de zebrapaden op het ganse grondgebied opnieuw duidelijk ingeschilderd worden, en moet er meer aandacht zijn voor zichtbaarheid en preventie. In de Clockemstraat zou bijvoorbeeld een bord voor voetgangers geplaatst kunnen worden bij het Bancontactpunt, samen met een verkeersdrempel om het verkeer af te remmen en zo de veiligheid te verhogen.

Lange termijn

Er moet een ringweg rond de stad worden aangelegd. Daarnaast pleiten we voor de aanleg van een spoorlijn tussen Sint-Truiden en Tongeren. De bouw van een grote ondergrondse en bovengrondse parking aan Brustempoort is wenselijk, evenals extra parkeerruimte in de vorm van een parkeertoren op de Veemarkt. Verder zou er een Hoppinpunt voor de verhuur van e-bikes moeten komen op diverse locaties, zoals het station, Europaplein, de Veemarkt, en bij het zwembad.